משתפים פעולה

מה עומד מאחורי שיתופי הפעולה המסחריים

שיתופי הפעולה הגיעו בשנים האחרונות לשיא חדש. מעצבי על יוצרים שיתופי פעולה עם מותגי לבוש ויוצרים קולקציות קפסולה שקהל הצרכנים כבר למד להמתין להן בכל עונה מחדש. ענקית האופנה H&M ידועה בשיתופי פעולה שיוצרת עם מיטב מעצבי העל העולמיים בהם מוסקינו, קנזו, בלמיין וורסאצ'ה ורבים נוספים. שיתוף פעולה שכזה מייצר ערך לחברה בתקשורת מול קהל הצרכנים שלה. היא מייצרת בכך נחשקות ובידול ומאפשרת לשמור על אלמנט ההפתעה בכל עונה מחדש, כזה שיוצר ציפיה ומייצר קהל עצום שכוסס ציפורניים כדי לשמוע ראשון את הבשורה.

שומרת בכל עונה על אלמנט ההפתעה – H&M צילום: shutterstock


שיתוף הפעולה של אדידס וסטלה מקרטני – אחד הבולטים בתעשיית האופנה. צילום: shutterstock

שיתוף הפעולה בין אדידס לסטלה מקרטני הוא דוגמא לשיתוף פעולה רחב יותר, כזה שיכול להשיק מעת לעת קולקציות במהדורה מוגבלת במיוחד, אבל למעצבת האופנה נוכחות קבועה בחנויות של ענקית הספורט. נדמה שהזירה הבינלאומית מאוהבת בשיתופי הפעולה ובכל פעם אנו זוכים ליהנות מחיבורים מפתיעים יותר ויותר כמו החיבור של לואי ויטון ל- SUPREME וחיבור קיצוני אף יותר של בלנסיאגה עם קרוקס. PJ מנהל הקריאייטיב של נטוצי העולמית יצר שינוי משמעותי כשבחר להצעיר את המותג ולפנות לקהלים חדשים, צעירים יותר. הכנות והאומץ שלו כאיש מקצוע, שהבין כי המותג במתכונתו הנוכחית עלול להתפס אצל הקהל הצעיר כמשעמם, הובילו אותו ליצור שיתופי פעולה עם שורה של מעצבי מוצר בעלי שם עולמי, שיצרו קו עיצובי צעיר ובועט ועם זאת, כזה ששמר בקנאות על זהות המותג, על ה- DNA הייחודי שלו.

שיתופי פעולה של נטוצי עם מעצבי על - פי ג'יי ורוס לאבגרוב

עיצוב ואופנה הם שני תחומים הנשזרים זה בזה ושניהם רואים בנחשקות את הדלק שמניע אותם לשלב הבא. את הנחשקות הזאת יוצרים בין השאר באמצעות שיתופי פעולה. המעצבים שעובדים בשיתוף עם נטוצי הם בעלי אג'נדות שלעיתים שונות זו מזו, מה שהופך את תמהיל המוצרים המרכיב את הקולקציה, מעניין יותר ובעל רובדים רבים יותר שיוצרים עומק. המעצב רוס לאבגרוב לדוגמא, שידוע כמי שמוביל  אג'נדה ירוקה, יצר מערכת שינה מבוססת על ייצור אקולוגי אורגני, יעיל היוצר מוצר איכותי שיחזיק מעמד לאורך שנים רבות, כזה שאפילו אפשר לומר שיהפוך לחלק מהמורשת המשפחתית, שיהיה חזק מספיק כדי לעבור הלאה לדורות הבאים, בעוד מרסל וונדרס שמשתף פעולה עם נטוצי כבר מספר שנים, בחר לטפל בצדדים רגשיים יותר שידברו אל הלקוח ויצרו עמו אינטראקציה של חיבור רגשי והזדהות. באופן הזה נרקמת קולקציה עשירה, המורכבת מתתי קולקציות שבכל אחת מהן מסופר סיפור אחר, אך זהות המותג עולה מהם באופן מדויק ויוצרת את החיבור ההרמוני ביניהם.

אם נחזור לשוק האופנה, גם בתעשייה המקומית נרשמו שיתופי פעולה מעניינים כמו אלו שערכה קסטרו עם עברי לידר ועם אלון לבנה. מותג האופנה קום איל פו ידוע אף הוא בשיתופי הפעולה שלו, המאופיינים דווקא בחיבור עם מעצבים צעירים מאוד שבלטו בעשייה אוונגרדית ושונה. בין הבולטים שבהם שחר אבנט שהספיקה לעצב שמלה לביונסה. ואם תעשיה מקומית אז גם כשמדובר בעיצוב הבית מתחילים לראות את האימוץ של שיתופי הפעולה כחלק מכלי חשוב ביצירת הנחשקות והערך, חברת הדלתות רשפים ערכה פרויקט של 'דלת בחתימה אישית' במסגרתו הכריזה החברה על תחרות עיצוב דלתות על ידי אדריכלים ומעצבי פנים. הדלתות הזוכות ירדו לייצור והן נמכרות בסניפי החברה. מהלך זה מייצר מצב בו כל הצדדים נתרמים –האדריכל שזכה ומקבל מידה נוספת של יוקרה לשמו, הצרכן שנהנה מפיתוח מקורי בעל ייחוד שספק אם היה מצליח לקבלו אילולא שיתוף הפעולה הזה והחברה שרקמה את התחרות, הרחיבה את תמהיל המוצרים שלה והוסיפה לו ערך מוסף חשוב.

אין מקום לספק, שיתופי הפעולה הם אחד הכלים המרכזיים באמצעותם ניתן לערוך טיפולים כירורגיים למותג בין אם מבקשים להצעירו, לחזק את הנחשקות, לבדלו מהמתחרים, ליצור סקרנות וציפיה מהסוג הטוב אצל הצרכנים וליצור באמצעותו סיפור שיהפוך הכל מעניין יותר.


אולי יעניין אותך גם:

לבן – חגיגי, נקי ואלגנטי

כורסא דגם FORMA וכוננית מדפים PROXIMA   שבועות ממש מעבר לפינה, אנצל את ההזדמנות לחשוף אתכם לקולקצייה הלבנה

SUMMER STORIES

לוח השראה קייצי – משחקי שקיפויות ומגע בד קולז' תמונות קיץ shutterstock דגמים בלוח השראה:  אגרטל PUMPKING בעיצוב מקורי

האינדווידואל של מדונה

מדונה הייתה מהראשונות לזהות את היוצרת ומעצבת האופנה אלומה קליין, שפעלה עד לפני שנים אחדות באנגליה. עיצוביה של